fbpx

Blog

Hemoroidy 10 dobrych rad

Chirurg radí (5): najlepšie praktické rady proti hemoroidom

S hemoroidmi, ľudovo nazývanými zlatá žila, sa počas života stretne až 80% z nás. Viete, aké odporúčania by ste mali dodržiavať, aby ste sa tomuto nepríjemnému ochoreniu vyhli prípadne ho zastavili hneď v začiatkoch?
Prečítajte si 10 dobrých rád od nášho chirurga MUDr. Júliusa Muranského, MPH., ktorý sa liečbe hemoroidov venuje viac ako 20 rokov.

 

1. Zaraďte do jedálnička potraviny bohaté na vlákninu

Dostatočné množstvo vlákniny je predpokladom dobrého trávenia a takisto vyprázdňovania. Cieľom je, aby bola stolica mäkká a človek nemusel vyvíjať veľkú námahu resp. tlak pri jej vytlačení. Do jedálnička by sme mali zaradiť potraviny bohaté na vlákninu, ku ktorým patria hlavne jablká, sušené slivky, ovsené vločky, zeleninové šaláty, chia semienka či ľanové semienka. Dospelý človek by mal denne prijať približne 25 g až 35 g vlákniny, v závislosti od veku a pohlavia. Okrem toho, že vláknina je veľmi dôležitá pre správne fungovanie nášho tráviaceho traktu, znižuje aj hladinu cholesterolu, cukru v krvi ale aj riziko kardiovaskulárnych ochorení ako napr. cievna mozgová príhoda (tzv. mŕtvica). Dámy určite poteší, že vláknina má pozitívny účinok aj na chudnutie.

 

2. Dodržujte pitný režim

Dôležité je nielen množstvo, ale aj druh tekutín, ktoré počas dňa vypijete. Vhodné nápoje sú predovšetkým voda, bylinkové a ovocné čaje. Naopak, neodporúča sa tvrdý alkohol, pretože spôsobuje tvrdú a mastnú stolicu. Táto je ťažšie kontrolovateľná, a tým pádom často spôsobuje poranenia sliznice.
Pite pravidelne počas celého dňa, v menších dávkach, ideálne vodu alebo čaje. Dospelý človek by mal vypiť denne 2 až 3 l vody. V teplejších dňoch aj viac. Pri nedostatočnom pitnom režime totiž hrozí riziko tvrdej stolice, ktorá negatívne vplýva na hemoroidy.

 

3. Sedavé zamestnanie doplňte pohybom

V súčasnosti má mnoho ľudí sedavé zamestanie za počítačom, a s tým súvisí chronický nedostatok pohybu. Ak patríte aj vy k ľuďom, ktorí strávia každý deň na stoličke aj 8 či 10 hodín, nezabudnite sa viackrát počas dňa postaviť a na chvíľu poprechádzať. Po práci sa skúste aspoň 2-krát týždenne venovať športovej aktivite. Vhodné sú napríklad aj večerné prechádzky či turistika. Naopak, zabudnite na bicyklovanie a takisto na dvíhanie ťažkých činiek. Tieto športové aktivity neprospievajú hemoroidom.

 

4. Nevysedávajte na záchode

Radi relaxujete na záchode, čítate noviny alebo hráte hry na telefóne? Na tento zlozvyk rýchlo zabudnite, pretože zvyšuje riziko hemoroidov. Pri sedení na záchode je uvoľnené a spustené smerom dole celé panvové dno aj zadok, a tým pádom tam krv stojí. Rizikové je aj príliš silné tlačenie stolice pri vyprázdňovaní, nakoľko zvyšuje tlak v žilách a konečníku. Môžete si tak hemoroidy doslova vytlačiť.

 

5. Noste len bavlnenú spodnú bielizeň

Bavlna áno, čipka ani polyester nie. Pri nákupe spodnej bielizne vyberajte len bavlnené nohavičky resp. trenky. Dôvodom je, že bavlnené prádlo je možné prežehliť na vysokej teplote, tým zabezpečíme jeho dezinfekciu a zabránime tak spätnej infekcii konečníka. Kvasinky a plesne sa totiž veľmi rýchlo a ľahko opätovne chytajú do umelých materiálov.

 

6. Sprchujte sa po každej stolici

Dôkladná hygiena je základ a pri hemoroidoch to platí obzvlášť. Konečník sa snažte udržiavať vždy v čistote a suchu. Po každej stolici by ste sa mali osprchovať alebo použiť bidet. Aj keď sa po stolici utriete toaletným papierom, utriete najčastejšie iba hladkú plochu a stolica zostáva v záhyboch análneho otvoru. Sprcha či bidet vymyje kompletne všetko. Precízna hygiena patrí k najdôležitejším pravidlám prevencie hemoroidov.

 

7. Používajte iba mydlá na intímnu hygienu

Parfumované mydlá dráždia oblasť konečníka (vrátane hemoroidov) a môžu vyvolať nepriaznivú zmenu PH. Pri hygiene konečníka je vhodné používať radšej mydlá na intímnu hygienu, ktoré majú podobné PH ako pokožka (5,5), prípadne konečník umývať len čistou vodou. V žiadnom prípade sa neodporúčajú dezinfekčné mydlá, pretože zlikvidujú celá flóru a zvýšia tak riziko mykotickej infekcie konečníka.

 

8. Obmedzte korenené a pikantné jedlá

Hemoroidom neprospievajú ani korenené či pikantné jedlá. Zo svojho jedálnička by ste ich mali úplne odstrániť alebo aspoň obmedziť na minimum. Z mäsa uprednostnite radšej biele ako červené. Čo sa týka spôsobov prípravy jedál, vhodné je varenie, dusenie či grilovanie. Vysmážanie sa neodporúča, nakoľko po vysmážaných jedlách je stolica tvrdšia a je ťažšie vytlačiť ju.

 

9. Pozor na prechladnutie

Nikdy si nesadajte na studené schody a počas zimy sa obliekajte dostatočne teplo. Prechladnutie totiž spôsobí zápal ciev resp. hemoroidov, ich upchatie krvnou zrazeninou a tým sa zníži prietok krvi. Opakovanými prechladnutiami sa hemoroidy stále zväčšujú a zhoršujú.

 

10. Pri svrbení konečníka navštívte lekára

Pri svrbení konečníka a chove domácich zvierat resp. konzumácii surového mäsa (napr. sushi a stejky) sa dajte vyšetriť na prítomnosť parazitov. Vyšetrenie robia štandardne obvodní lekári. Spočíva v odbere vzorky zo stolice, ktorá sa posiela na rozbor a potvrdí / nepotvrdí prítomnosť parazitov.

Zdieľať príspevok